fredag 29 november 2013

Hunger Games: Catching Fire

Katniss Everdeen and Peeta Mellark become targets of the Capitol after their victory in the 74th Hunger Games sparks a rebellion in the Districts of Panem. (beskrivning lånad från imdb

Catching Fire var/är verkligen jättebra. Jag har ingenting att klaga på - INGENTING. Bara en massa bra grejer. 

Skådespelarna: Karaktärerna i sig är ju redan från början helt underbara men några skådespelare gör det här helt fantastiskt. Jennifer Lawrence, Woody Harrelson och Stanley Tucci. Även Banks gör ju Effie jättebra (that is mahogany!). 

Handlingen: Jag kommer inte ihåg enormt detaljerat vad som händer i boken så jag vet inte om det är något stort som de har missat. Men jag tycker att de visar väldigt bra hur påverkade av spelen de faktiskt har blivit. Generellt sett tycker jag att man fattade vad som hände med upproren och allt. 

Filmen: Väldigt snyggt gjord. Jag gillar verkligen att de har sekvenser/scener som är ganska långa för filmen är inte alls stressad men samtidigt blir den aldrig seg eller tråkig. Filmen är ca 2h och 30 min men den blir som sagt aldrig seg eller stressad och så har de även fått med väldigt mycket av det som händer. Så tummen upp för det! 

Litet mer spoiler-aktigt tillägg: Jag började seriöst att tvivla på Heavensbee. Som jag nämnde tidigare var jag aningen osäker på detaljer som händer i boken men jag var ganska säker på att han hjälpte Katniss och de andra. Dock blev jag enormt tveksam under filmens gång för han håller ju på att döda dem hela tiden och är sådär mordisk och mystisk med President Snow så tillslut var jag inte säker. Sedan när allt händer och man fick se President Snow i rummet på "spel-centralen" och han ropar på Heavensbee var min reaktion att le och tänka "haha, in your face Snow!". Så det var verkligen enormt bra gjort i filmen. 

Vad tycker ni andra som har sett filmen?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar